Jak przygotować teczkę do przekazania do archiwum zakładowego


 Jako archiwiści zakładowi pamiętajcie, że teczki przed przekazaniem do archiwum zakładowego powinny być już „zrobione” przez osoby, które już ich nie potrzebują. Archiwista może pomóc takiej osobie w przygotowaniu teczki, ale nie ma takiego obowiązku. On już przyjmuje gotowe teczki wraz ze spisem zdawczo-odbiorczym.

Poniżej przedstawię najważniejsze kwestie związane z teczkami:

Teczki bezkwasowe

Materiały archiwalne (dokumenty kat. A, B50) do archiwum zakładowego powinny być przekazane w teczkach bezkwasowych. Nawet jeśli ktoś w danej komórce organizacyjnej (dziale) trzyma je w zwykłych tekturowych teczkach, segregatorach, koszulkach foliowych czy innych rzeczach, to przed przekazaniem ich do archiwum zakładowego powinien przełożyć je do teczek bezkwasowych.

 Od razu radziłabym zakup zarówno teczek jak i pudełek bezkwasowych. Możliwe, że lepiej będzie Wam przechowywać dokumentację w tych pudełkach, lub może się zdarzyć, że będziecie zobowiązani przekazać część dokumentacji do Archiwum Państwowego.

Chronologia

Materiały archiwalne – czyli te z kategorią A – w każdej teczce powinny być ułożone chronologicznie czyli od miesiąca stycznia do grudnia danego roku (adekwatnie jeśli mamy kilka lat to od góry teczki powinien być miesiąc i rok najstarszy, a na dole najmłodszy).

Paginowanie, czyli numerowanie stron – w prawym górnym rogu na każdej zapisanej stronie. Pamiętajcie, żeby paginując zawsze odwracać kartki na druga stronę, bo często jest tam coś ważnego zapisanego i w paginacji należy taką stronę uwzględnić!

Koniecznym jest usunięcie z teczek wszystkich elementów metalowych (zszywki, klipsy), plastikowych, sznurków i innych tego typu rzeczy – zostawiamy tylko papier.

Opis teczki – nr wg JRWA, kat. A, tytuł teczki i daty skrajne, np.

 

           KOMÓRKA_ORG.NR_JRWA.1.2021                                                         kat. A

 

Współpraca z instytucjami

2010-2015

 

 

Spis zdawczo-odbiorczy, na którym podpisuje się osoba przekazująca mat arch. do archiwum zakładowego oraz osoba przyjmująca, czyli Wy plus data przekazania.

Poniżej zamieszczam przykładowy spis z-o.

Lp.Znak teczkiTytułDaty skrajneKat. aktLiczba teczek
123456

I voila

Materiały kat. B nie muszą być aż tak szczegółowo zrobione, ponieważ po upływie swojego terminu przechowywania i tak pójdą do brakowania (zniszczenia), oczywiście za zgodą dyrektora Archiwum Państwowego, pod które Wasza instytucja podlega.

Teczki już znajdują się w Waszym archiwum.

Pamiętajcie, że w archiwum zakładowym wszystkie regały powinny być opisane, jakoś oznaczone, abyście szybko mogli znaleźć potrzebne Wam rzeczy. To już wasza rola, bo każda firma/instytucja inaczej funkcjonuje, ma inne zadania statutowe przez co wytwarza różne rodzaje dokumentacji.

Zdrówka!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kronika EUROFOLKU

Jak zapisać artykuł na dysku komputera

Kategorie archiwalne A i B